اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست قطع درختان خشک شده چنار در بولوار فرهنگ مشهد + پاسخ شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چطور خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) شویم؟

  • کد خبر: ۷۸۱۸
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
  • ۲۴
چطور خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) شویم؟
خدمت رسانی شایسته به زائران بارگاه منور رضوی توسط خادمانی انجام می‌شود كه به شوق خدمت با هر پست و مقامی و با هر میزان تحصیلات، لباس خادمی بر تن می‌كنند و با عشق وعلاقه به انجام وظیفه در آستان مقدس امام رضا (ع) می پردازند.

به گزارش شهرآرانیوز، توسعه حریم حرم مطهر و افزایش فعالیت های و مسئولیت ها در خصوص خدمت رسانی به زائران و شوق فراوان به خدمتی كه در دوستداران حضرت رضا (‌ع ) در اقصی نقاط كشور متجلی است، تدوین طرح ها و تعریف مسئولیت های جدیدی را از سوی آستان قدس رضوی باعث شده است. 
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به استقبال قابل توجه زائران و مجاوران نسبت به خدمت در بارگاه منور رضوی، طرح هایی برای به خدمت گرفتن علاقه مندان در دوره تولیت جدید آستان قدس برنامه ریزی شده است. 
سید خلیل منبتی افزود: در زمان تولیت فقید آستان قدس رضوی، مرحوم آیت الله واعظ طبسی، بحث خادمی حرم مطهر مطرح بود و بنا بر تقاضای افراد، تولیت وقت دستور خدمت به عنوان فراش، دربان، كفاش، حافظ یا نظیر آن را برای فرد متقاضی در قالب حكم خدمه، صادر می كرد. 
وی بیان كرد: بعد از گسترش خدمات به زائران در اماكن متبركه حرم مطهر رضوی، بحث خدمتیاران پیش آمد كه مسئولیت این افراد در قسمت های مربوط به انتظامات صحن ها و حریم اماكن متبركه یا در بخشهایی كه نیاز بود، تعریف شد. 
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در دوره تولیت جدید، برای ساماندهی خدمت یارانی كه در حرم مطهر رضوی بودند، آیین نامه ای تنظیم شد كه متمم آیین نامه خدمه رسمی حرم مطهر می باشد تا این افراد نیز از حكم رسمی برخوردار شوند و به عنوان 'خادم یار' خدمت كنند.
منبتی افزود: اكنون خدمت یاران حرم مطهر به خادم یار ارتقا یافته اند و این افراد می توانند علاوه بر حضور در شیفت خدمتی خود به عنوان نائب در محل خدمت خدمه رسمی نیز فعالیت داشته باشند. 
وی ادامه داد: مجاورین بارگاه منور رضوی كه تقاضای خدمت به عنوان ' خادم یار' در حرم مطهر رضوی را دارند باید با مراجعه حضوری در مركز امور خادمین آستان قدس رضوی ثبت نام كرده و پس از طی مراحل گزینش و در صورت داشتن صلاحیت های لازم می توانند در حرم مطهر خدمت كنند. 
وی اظهار كرد: به دلیل افزایش استقبال از خدمت در بارگاه منور رضوی و تعداد خدمت یاران در اماكن متبركه، تولیت جدید آستان قدس رضوی دستور به تعریف طرحی به نام 'خدمت، خادم و مخدوم' و اجرای آن داد تا هر فردی كه ارادت قلبی به امام رضا (ع) دارد متناسب با توانمندی خود در هر حرفه و شغلی، به عنوان خادم حضرت رضا (ع) خدمتی را به صورت رایگان به مردم ارائه دهد. 
منبتی گفت: افراد علاقه مند به خدمت برای امام رضا (ع) در نقاط مختلف كشور می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی استان قدس رضوی به نشانی www.aqr.ir در طرح 'خدمت، خادم، مخدوم' ثبت نام كنند و پس از احراز صلاحیت لازم با مراجعه به نمایندگی های آستان قدس رضوی در مراكز استانها، از محل و نوع خدمت خود مطلع شوند. 
وی اظهار كرد: وظایف نمایندگی های آستان قدس رضوی در مراكز استانها، رسیدگی به امور محرومین، اشتغالزایی، استفاده از ظرفیت كاری و شغلی خادم یاران است تا از این طریق خادم یاران به نوعی در محل كار خود خدماتی را به مردم بویژه مردم نیازمند ارائه دهند. 
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: افرادی كه در مشهد سكونت دارند، می توانند با مراجعه حضوری به مركز مدیریت امور خادمین ثبت نام كرده و پس از احراز صلاحیت از طریق گزینش، در قسمت های مختلف از جمله مهمانسرا، انتظامات حریم حرم، مدیریت آگاهی و مدیریت رفاه مشغول به خدمت شوند. 
منبتی اظهار كرد: كسانی كه در شهرستان سكونت دارند پس از ثبت نام در سایت مربوطه و مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مراكز استانها می توانند بنا به توانمندی خود در حوزه های مختلف یك روز در هفته در محلی كه آستان قدس برای خدمت آنان در نظر گرفته است، به عنوان خادم حضرت رضا (ع) خدمت خود را ارائه دهند. 
وی گفت: برای افرادی كه از راه دور خدمت خود را ارائه می كنند، به گونه ای برای آنان برنامه ریزی می شود كه در طول سال چند روز در حرم مطهر رضوی نیز به عنوان خادم یار خدمت داشته باشند. 
وی بیان كرد: محدودیتی برای پذیرش علاقه مندان به خدمت در بارگاه منور رضوی وجود ندارد اما عمدتا آنان باید بین 45 تا 50 سال سن داشته تا از توانایی لازم برای انجام برخی امور در حرم مطهر برخوردار باشند. 
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 6 هزار خدمه رسمی، افتخاری و تشرفی مرد با حكم و 50 هزار خادم یار در آستان حضرت رضا (ع) خدمت می كنند. 

** خادمان زن 
خدمت در آستان حضرت رضا (ع) تنها فقط مختص مردان نیست بلكه بانوان زیادی هم هستند كه در لباس خدمت در بخشهای مختلف مربوط به زیارت بانوان و مهمانسرا به فعالیت مشغولند. 
برخی از خدمه بانوان كسانی هستند كه سالهای سال در بارگاه منور رضوی خدمت كرده اما موفق به دریافت حكم رسمی نشده بودند كه در دوره تولیت جدید نسبت به رسمیت یافتن این خادمان پس از سالها اقدام شده است. 
مدیر مركز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از سالها خدمت زنان در بارگاه منور رضوی، با راه اندازی این مركز از ابتدای امسال، كا رسمیت یافتن خادمین زن آغاز شده و تاكنون 30 بانوی خادم حكم رسمی خدمت خود را دریافت كرده اند. 
فاطمه دژبرد افزود: اعطای حكم خدمت رسمی به بانوان بدون در نظر گرفتن سن و سال آنان و پس از گزینش براساس شاخص های علمی و اخلاقی و ارتقای رتبه از خادم یاری به خدمه انجام می گیرد. 
وی با اشاره به فعالیت 15 هزار بانوی خادم در حرم مطهر رضوی گفت: از بین این بانوان كسانی كه در گزینش پذیرفته و موفق به كسب رتبه خدمه شوند می توانند حكم رسمی خدمت در آستان حضرت رضا (ع) را دریافت كنند. 
وی اضافه كرد: اعطای حكم خدمت با همكاری سه مركز امور بانوان و خانواده، معاونت اماكن متبركه و امور زائران و مركز امور خادمین آستان قدس رضوی انجام شود. 
11 صحن ( فضای سرباز) و 31 مكان سرپوشیده با نام «رواق» در اطراف روضه منوره حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد كه 10 رواق آن پس از انقلاب اسلامی ساخته شده و بیشتر آنها با معماری اسلامی و هنر آیینه كاری در سقف، در و دیوارها ساخته و تزئین شده اند. 
از ابتدای شكل گیری حرم مطهر رضوی افرادی به عنوان خدمه در بارگاه منور رضوی در پست های مختلف خدمت می كردند كه با گسترش حریم حرم این تعداد به نزدیك 60 هزار نفر در حال حاضر رسیده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
طاهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
3
سلام طاهری هستم از استان فارس شهرستان اقلید یک دختر 15 ساله هستم که آرزو دارم خادم امام رضا بشم تو رو خدا کمکم کنید من فرزند جانباز هستم آیا میشه خادم آقا بشم؟ شما رو به ضامن آهو قسم میدم کمکم کنید
طاهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
5
با سلام
من طاهری هستم یادم رفت بگم من در بسیج هم شرکت داشتم آیا میشه خادم حرم مطهر آقا بشم؟
یگانه بهنام فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
1
سلام و احترام به اقا امام رضا(ع) من ارزومه که خادم افتخاری اقا باشم
17 سالم هست و مجرد هستم
در پایگاه بسیج هستم
ازستان اذربایجان غربی در شهرستان خی ساکن هستم
درحال تحصیل هستم ودر سال 1400 کنکور خواهم داد
میخواستم بدونم که ایا من میتونم خادم اقا باشم یا نه ؟
اگه میتونم لطفا امر کنید که چگونه ؟
چون من رفتم سایت ثبت نام خادم یاران فرم رو تکمیل کردم بعد گفت اطلاعات شما در سامانه ثبت نشده است
ناهید ضیغمی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
7
با سلام و احترام و سلام خاضعانه خدمت آقا علی ابن موسی الرضا ( ع ) خیلی دلم برا امام رضا تنگ شده من از استان کرمان هستم از وقتی حاج قاسم لباس خادمی امام رضا را پوشیدند عجیب حال و هوایی هم به من دست داده الان هم که به حرمت خون پاکش همش حس میکنم که یک جورایی بهم میگوید برو اقدام کن چون ارادت خاصی بهش داشتم گویا خودش همش داره کمکم میکند از شما هم در خواست میکنم نام مرا جزء خادمین حرم ثبت نام کنید
فرانک
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
1
من ازته دلم ارزودارم خادم حرم امام رضاع باشم بخداازته دلم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
چرا همه آدمهای خاص و یه کاره ایی باید خریدم بشن . امام رضا خودت کاری کن بیام ۱بارم که شده خادمی کنم من آشپز هستم حرفه ایی . جارو کار حرفه ایی و تو کارای خدماتی حرفه ایی تر میشه خادم بشم
احمدفریور
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
1
خادم افتخاری امام رضا نظافت فرقی نمکنه اماده ام
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
1
من عشق ب امام رضا دارم دوست دارم خادم افتخاری آقا امام رضا بشم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
1
من عشق ب امام رضا دارم دوست دارم خادم افتخاری آقا امام رضا بشم
جواد مهدوی اصل
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
0
1
سلام علیکم
دلم همیسه پیش امامان هستش
خیلی دوست دارم نوکر امام رضا باشم اگه لایقش باشم
اکبروندایی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
1
خوبه عالی
اکبروندایی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
1
منم دوستدارم خادم اقا باشم هر جوری هست کمکم کنید چطوری بشم مرسی
آ.ف
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
1
همسرم ۵ سال و هر سال ۲۰ روز اربعین ها خادم افتخاری حرم امام حسین بوده و جارو میزنه .
وقتی از حال و هواش میگه بهش حسودیم میشه ...ای کاش منم بتوانم روزی خادم افتخاری امام رضا باشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
0
به نام خدا سلام من پدرم یک سال چهار ماه است عمل کمر انجام داد است و و از کار افتاده است و هیچ منبع درآمدی نداریم ولیمه نیستیم خواهشن به ما کمک کنید و هفت سال است به زیار آقا امام رضا علیه السلام نیامدیم از شما خواهش می کنم مارا به این زیارت آقای رعوف ببرید خواهشمندم تورو خدا کمک کنید. رضایی
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
با سلام به همه دوستاران آقا امام رضا (ع) خادم آقا شدن يكي از رؤياي زندگيم هست فقط از خودش تمناي مساعدت دارم
علی فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
0
0
تورا خدا کمک کنین اگه شده هم یک روز خادم حرم امام رضا بشم تشکر
فاطمه شفیعی سعادت اباد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
افتخاری
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
0
باسلام من آرزودارم در حرم آقامون امام رضا خادم شوم دیپلم دارم در بسیج هستم وو٣٤ سالم متاهل هستم
علی.فکری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
0
0
باسلام.من‌علی فکری هستم میخواهم خادم افتخاری اقا باشم دست همه خادم هارو میبوسم
لیلا شهسواری
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
سلام.
من از بچگی آرزوی خادمی آقا جانم و داشتم الان خیلی تصمیمم‌جدیه و میخوام‌که لباس خادمی آقا رو تن‌کنم.
از شهر تهرانم.
من و همسرم تصمیم‌گرفتیم هر دو جزء خادمین آقا باشیم.
آقا جانم تو را به جان مادرت بی نصیبم نکن.
امام مهربانم.
دورت بگردم آقا
چیکار کنم قبولم‌کنی.
بی بی مریم حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
سلاخیلی خوب خیلی ع
محبوبه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
سلام ،وعرض ادب خدمت امام رضا و خادمین محترم اینجانب محبوبه یزدانی هستم ومتولد 1358متاهل ودارای 3 فرزند از همه جا رانده شده ام و به خدا و امام رضا پناه می آورم ومی خواهم اگر خدا بخواهد خادم امام رضا شوم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
0
0
سلام احترام خدمت امام رضا وهمه کسانی که به ما هم اجازه خادمی دادن من نجمه هستم ۱۸ ساله هستم یعنی میشه منم خادم افتخاری امام رضا ع باشم شما رو خدا به من حقیر کمک کنید??
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
0
0
سلام من متولد 74از تبریزهستم آرزومه خادم آقا بشم یعنی میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->